Jumaat, 7 Ogos 2009

renungan buat diri dan semua...

وَٱلَّذِينَ جَـٰهَدُواْ فِينَا لَنَہۡدِيَنَّہُمۡ سُبُلَنَا‌ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلۡمُحۡسِنِينَ (٦٩)
ertinya:
"dan mereka yang bermujahadah kepada jalan kami;nescaya Kami tunjukkan jalan2 Kami itu.Sesungguhnya Allah beserta dengan orang yang berbuat baik
(Al-Ankabut:69)

Bismillahirrahmanirrahim..segala puji bagi Allah yang telah memberi sedikit peluang dan masa untuk ana menulis pada hari yang barakah ni..


marilah kita sama2 renungkan..


1. ketika kita sembahyang,lahirnya kita berdiri, rukuk, dan sujud dengan mulut terkumat- kamit memuji dan berdoa kepada Allah, tetapi hat6i kita(ingatan dan fikiran) di mana?Adakah juga menghadap Allah, khusyuk dan tawadhuk serta rasa rendah dan hina diri dengan penuh pengabdian dan harapan serta malu dan takut pada Allah swt?Atau hati terbang menerawang merata2 tempat dengan membelakangkan Allah Yang Maha Perkasa yang sedang disembah?

2. Pernahkah kita rasa indah dapat bersendirian di tempat sunyi kerana mengingati Allah dan menumpukan perhatian sepenuhnya kepada-nya, merasa rendah diri dan hina diri, menyesali dosa dan kelalaian, mengingatinya sambil berazam untuk membanyakkan amal bakti padanya?

3. pernahkah kita menghitung dosa lahir dan batin sambil menangis kerana 'istighfar'kita terlalu sedikit dibandingkan dengan dosa kita yang menyebabkan kita jadi bahan bakar api neraka?


semoga dapat dihayati bersama..wallahua'lam..

1 ulasan:

Nur Azila Yahaya berkata...

salam dik,
terima ksh utk ingatan ni...
ada point y blh di ambil peringatan bt diri