Sabtu, 14 November 2009

AMALAN ELAK LEMAH AKAL


bismillahirrahmanirrahim..
kat sini ana nak kongsi sket ngan antum semua..

kita mesti tak nak akal kita lemah kan..
jadi..kita perlulah ikhtiar agar natijahnya memberi kebaikan kepada diri kita..insyaAllah..

ada beberapa tips atau amalan yang boleyh kita sama2 praktikkan..

-Mengamalkan cara makan dan jadual makan yang tetap waktunya.

-Jenis makanan dan suhunya sama ada panas atau sejuk hendaklah dalam keadaan sederhana.
-Keselesaan dan kekerapan pembuangan najis juga diambil berat.
-mengelakkan diri daripada tidurantara waktu asar hingga maghrib kerana ditakuti mewarisi penyakit lupa atau gila.
-mengelakkan diri daripada tidur selepas subuh kerana ditakuti mewarisi kepapaan;sekurang-kurangnya papa ilmu.
-menjaga kebersihan anggota badan terutama gigi.oleh itu, bersihkan gigi sebelum solat, sebelum baca alquran, dan sebelum bersama suami isteri selain setiap kali selepas makan.

semoga Allah permudahkan segala urusan kita..nuhassilu biha birridho..wassalam..

Rabu, 11 November 2009

mas kahwin nabi palsu..




Bismillah..

antum tahu tak mas kahwin nabi palsu pada zaman dahulu??
hmm..haritu ana ader baca buku kisah2 insan derhaka..
lepas tuh ana bcer satu tajuk kecil nih..
tentang maskahwin nabi palsu..
sebelum tuh..
antum kenal tak saper ye nabi palsu?
mereka ialah musailamah dan sajjah


Selepas Sajjah dan Musailamah al Kazzab nih kahwin..
sajjah pulang selepas tinggal di tempat Musailamah beberapa ketika..
satu hari..ada seorang nih tanya kat Sajjah..
"wahai Sajjah...apakah maskahwin yang kamu dapat?"
Sajjah menyedari yang dia tidak mendapat mas kahwin..
lalu dia menghantar seorang utusan kepada Musailamah untuk menuntut..
setelah disuarakan kepada Musailamah..dia suruh utusan Sajjah tu pulang dan minta diutuskan seorang tukang azan Sajjah..dia memberitahu mas kahwin akan disampaikan melalui tukang azan tersebut..
maka pabila dah dihantar tukang azan..
maka nabi palsu Musailamah pun berkata..
"sampaikan kepada nabimu Sajjah bahawa maskahwinnya ialah bahawa dia dan kaumnya DIGUGURKAN MENUNAIKAN SOLATSUBUH DAN ISYAK.."


oleh itu sahabat2...jagalah solat kita yang 5 terutama solat yang kebiasaannya sukar untuk kita tunaikan iaitu subuh dan Isyak agar kita tak tergolong dalam kalangan Sajjah dan nabi palsunya...

Khamis, 5 November 2009

masih ada waktu itu...

video

video ni ana baru jer buat malam td..siap dalam kol 1 setengah pagi...marilah sama2 kita hayati..yang paling utamanya..untuk diri ana sendiri...boleh komen jika ada rase yang perlu diperbaiki..syukran..

Ahad, 1 November 2009

mari belajar bahasa ep:imtihan(Prüfung)


Bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum antum semua

arap sehat hendaknya..

hmm..dah lama juga ana tak menulis tentang blajar bahasa ye..

maklumlah..baru je pas exam final sem

hmm

memandangkan akhowat dan ikhwah degree tengah exam dan baru nak stat exam...

cam kat USIM stat sok..2 hb,,so..

rase cam nak tulis tentang examla..

nih adala beberapa kata2 yang bleyh dikongsi tuk tema kali ni..

Viel Glück
(fil gluk) semoga berjaya

toi!toi!toi!
(toi!toi!toi!)
kata2 mcm good luck jugala

alles gute
(ales gute)
all the best

alles beste
(alles beste)
all the best
veil Erfolg
(fil eghfolg)
all the best

Lassen Sie sich nicht faul
(lezen zi zikh nikh faul)
Don't be lazy

Sie können es tun
(zi kenen es tun)
you can do it

hmm das ist alles..

nanti sambung lagi ye..

harap dapat dimanfaatkan..

dan jike ade persoalan ley tros komen kat cni yer

ok..syukran..wallahua'lam..