Sabtu, 31 Oktober 2009

Nak Elak Mengumpat...


www.iluvislam.com
Oleh : mia effa
Editor : naadherah



Dalam hidup seharian,kita takkan lari dari terlibat dari aktiviti mulut ini..

Mengumpat bukan sahaja sinonim dikalangan perempuan..dikalangan lelaki pun apa kurangnya?

Maaf kaum lelaki,inilah kebenaran.Tapi cuba kita renungkan bersama..Kalau kita mampu elakkan diri dari mengumpat,tapi mendengar umpatan orang pula lebih kurang sama dosa dengan mengumpat...

Makna mengumpat tu seperti umumnya yang kita tahu..bila kita mengata tentang sesuatu yang buruk .. dibelakang hamba Allah tu.

Dan bila dia tahu dia tentu marah atau kecil hati..Dah nama pun mengumpat,tentu la berkongsi sesuatu yang tak baik kan???

Kadang-kadang kita tak nak terlibat dalam aktiviti senaman mulut kurang sihat ni,tapi cerita..orang kata kalau tak mengumpat ni macam masakan tiada rasa..macam garam dan gula pula..tapi kita sedar tak,perencah ni memang mahal dan terlaris sebab nak mengumpat ni dosa besar.

Dalam Islam,mengumpat ni seperti makan daging saudara seislam sendiri.MasyaAllah,sampai begitu sekali perumpamaan aktiviti senaman mulut ni!

Walaubagaimanapun pun,kita adalah hambaNya yang lemah.Itulah pentingnya kita saling ingat mengingatkan,bukan nak buruk-memburukkan.

Kalau keburukan diri dapat diterima dan cuba dikikis sebaiknya,siapakah kita untuk menilai keburukan orang lain?

Fokus kembali pada tips-tips nak elakkan mengumpat/sesi mengata ni..

1)Bila berkumpul dengan kawan-kawan..

dan bila rakan dah mula filem umpat dengan watak yang bertambah-tambah dan siap letakkan jiwa dan emosi lagi.

Masa tu,kalau dah bersama,mesti susah nak elak dari bubuh skrip tambahan.

Dinasihatkan masa ni la kita banyak-banyak Ingat Allah.

Sedar yang kita ni pun sama taraf dengan orang yang diumpat tu iaitu Hamba Allah.

Masing-masing ada kekurangan.Cepat-cepat istighfar,sambil tu tegurlah kawan sama..Kalau tak dapat juga..sebaiknya kita pergi dari situasi ni.

2)Bila yang nak jadi moderator 'umpat2' tu kawan baik kita sendiri..

Apa kata kita ajak dia berbual tentang keburukan diri masing-masing?

Bila kita bercerita tentang baik buruk diri kita ni..sekurang-kurangnya kita pun sedar banyak juga kekurangan kita.

Tak payah lah cerita semuanya,tapi cuba fikir..rasanya kalau nak senaraikan pun mesti lebih tiga,lebih dari sepuluh?dua puluh?..jadi layakkah kita nak bagi senarai keburukan orang,sedangkan senarai keburukan kita sendiri pun dah lebih dari sebakul.

3)Bila yang nak ajak mengumpat tu 0rang seni0r dari kita..

tentu payah benar nak buat sesi teguran kan?

Apa kata kalau tak dapat nak elak pun.

.sambil dia lafaz bait-bait mengata tu,kita pula sambung setiap ayat umpatan tu dengan doa.

Doakan sesiapa yang diumpat dengan ikhlas,supaya Seni0r kita tu pun sedar dengan sendirinya.InsyaAllah!

4)Bila terasa sakit hati dengan seseorang hamba Allah tu..

dan terasa nak cari kawan nak buka forum mengumpat,Jom ambil wudhu secara Tertib.

Masa nak kumur2 tu,bacalah doa.Minta dipelihara lidah ni dari perbuatan yang memberi dosa..InsyaAllah.

Semoga dengan itu,segala niat buruk tu terbatal sendiri.

5)Kalau kita selalu terlupa tentangNya,apa lagi bila tengah cerita panas atau gosip liar.Masa ni nak istighfar pun berat sekali nak buat.Apa lagi nak muhasabah diri yang dah rebah kan?

Jadi..sumbatkan lah telinga anda dengan lagu-lagu atau sebaiknya..dengar bacaan alQuran ke..nasyid ke.

Ini lebih baik dari bibir tu mengata hal-hal tepi kain orang.Sedangkan tepi kain sendiri entah masih elok atau tak..dah koyak ke..atau tersangkut kat mana-mana..

Sebab tu kita ada dua telinga..sebagai perumpamaan kita kena mendengar dua kali dulu sebelum bercakap sesuatu..

6)Bila nak mengata orang tu..cuba bayangkan kita berada di tempat orang yang dikutuk tu..agak-agaknya boleh tak jadi seperti Khalifah atau nabi terdahulu..

Bila diumpat, boleh pula beri hadiah..siap doakan orang tu dirahmati Allah SWT.Agaknya kita antara golongan yang bila tahu ada orang cakap belakang tentu rasa nak bagi penumbuk sulung pada orang berkenaan,paling tidak pun..mengutuk dan buat la ayat makian paling pedas untuk dia.

Cuba kita ubah sedikit perspektif pemikiran kita..bila kita diumpat,tu bermakna ada orang ambil berat,ada orang cuba nak beri ingat..ada yang nak bagi pendapat.supaya dengan Tuhan kita terasa dekat.

Ujian tu taklah seberat kutukan yang nabi pernah terima dahulu kan...

7)Terakhir,Minum air banyak-banyak..dimulakan dengan selawat dan bacaan basmallah.Semoga dengan nikmat air tu,kita akan ringan untuk memujinya.

Banyak lagi tips yang ada..tapi semuanya bergantung pada niat.Niat untuk pelihara diri dan jaga ukhwah sesama saudara.Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur..setiap yang bersyukur akan sentiasa ingat yang memberi. Tiada unsur nak sindir sesiapa cuma sekadar memberi peringatan buat diri sendiri dan pembaca yang sudi baca..

Isnin, 19 Oktober 2009

mencari ketenangan...


merenung diri ni..dengan imtihan sem 1 yang bertandang

lantas tergerak hati untuk mencari ketenangan dan kedamaian..

mulanya mencari tempat yang berdekatan..namun..tiada wujud pusat islam di USIM lagi..

lalu ku mengambil keputusan ntuk ke pusat islam UKM..

serasa sudah lama tidak meluangkan masa di rumah Allah ini..

ku bersama akhowat menaiki komuter menuju ke KTM UKM..

dengan mendapatkan no telefon teksi dr akhowat UKM yang baru kami kenali..

satu persatu nombor didail..namun semuanya hampa..

sambil menunggu..ku menelefon akhi ntuk bertanya alternatif lain ke sana..

alhamdulillah..dengan izin Allah..kami dapat menaiki sebuah teksi...

"nak ke mana dik?"

"UKM"..

"kolej mner?"

"hmm?camellia,"kata slah seorang sahabtku..

"hmm?"

"tak pakcik,kami dari USIM nak pergi ke mesjid UKM"

"owh..ok.."

perjalanan kami lebih kurang 3 minit..

sampainya kami di sana..terlilau2 kami mencari pintu masuk..

"mungkin tak bukak kot"kata ukhti ku..

hmm..ku cuba juga mencari bersama2..akhirnya sampailah kami di ruang muslimat masjid..

ku rasa seperti tak percaya..aku telah sampai ke rumah Allah..ku ambil wudhuk dan kutunaikan solat sunat...

hatiku berbaur tatkala melafazkan kalimahNya..subhanallah!syukur epada Allah..

telah mengizinkan aku ntuk sampai juga ke situ walaupun jam kala itu sudah menunjukkan puku 11..

ketika itu,,masih ada muslimah UKM yang menelaah di situ..

hmm..kuhabiskan masa mengulangkaji di citu..sungguh tenang dan damai aku rasakan..

sudah lama ku tidak merasakan setenang itu..jarang sekali dapat kuluangkan masa di rumah Allah..bukan tidak mahu..tp entahlah..

apapun..ku mengambil peluang yang ada untuk membersihkan hati yang ternoda..dengan bisikan dunia dan nafsu..

ku cuba bersihkan perasaan rindu dan kasih yang tiada tempatnya,,bukan sekarang masanya tuk aku menyimpan persaan sebegini..

rasa bersalah menerjah ruang sukmaku..

azan subuh berkumandang menyedarkan aku..lantas ku basahi wajahku dengan wudhu' dan

menunaikan solat subuh berjemaah..sempat aku mendengar uliah subuh yang disampaikan

oleh seorang pensyarah UKM yang berkisar tentang Islam pada hari ini..

aku pulang ke USIM bersama sahabatku dengan menaiki komuter..ukhti tak ikut sama kerna

ada program di sana..

alhamdulillah ya Allah..semoga aku berkesempatan lagi untuk menjadi tamu di rumahMu..

WALLAHUA'LAM..

Jumaat, 16 Oktober 2009

imtihan..


bismillahrrahmanirrahim..

alhamdulillah...ana diberi kesempatan sekali lagi..afwan kerana sudah lama tida menulis..

ana sekarang agak sibuk dengan blog baru (group) iaitu THE GIGI STORY...

HMM...minggu depan..final sem satu akan dimulakan dengan kertas biology..

macam2 parasaan bercampur baur sekarang...diharap antum dapat mendoakan kejayaan kita bersama di dunia dan di akhirat..

insyaallah....stakat ini sahaja..wallahua'lam..


Rabu, 7 Oktober 2009

piala impian


alhamdulillah..syukur kepada Allah,,setelah 11 tahun penantian

akhirnya tercapai juga impian ana nak memegang piala impian ini..

piala pusingan bgi pertandingan pantun..

macam tak percaya jer..setelah 3 pusingan kalah mati..akhirnya ana dapat memegang piala pusingan yang diimpi selama ini..

piala dato' wan mohd nasir..dekan fakulti pergigian..

walaupun simple jer pertandingan nye..ini memberi semangat baru pada ana untuk blajar

sungguh2 bagi menjejakkan kaki ke PANDAN INDAH..insyaAllah..


inilah gambar yang sempat ana rakamkn kat dewan kuliah Al-Quds..final pun semakin

hampir..penentu tempt ana kat Pandan nanti..segalanya diserahkan pada yang maha

esa..semoga dipermudahkan urusan..

video

bersama2 coretan kali ini disajikan secebis sedutan pantun pihak ana(pelajar tamhidi gigi) dan pelajar tahun 3 gigi sewaktu pertandingan akhir..

wallahua'lam..