Isnin, 19 Oktober 2009

mencari ketenangan...


merenung diri ni..dengan imtihan sem 1 yang bertandang

lantas tergerak hati untuk mencari ketenangan dan kedamaian..

mulanya mencari tempat yang berdekatan..namun..tiada wujud pusat islam di USIM lagi..

lalu ku mengambil keputusan ntuk ke pusat islam UKM..

serasa sudah lama tidak meluangkan masa di rumah Allah ini..

ku bersama akhowat menaiki komuter menuju ke KTM UKM..

dengan mendapatkan no telefon teksi dr akhowat UKM yang baru kami kenali..

satu persatu nombor didail..namun semuanya hampa..

sambil menunggu..ku menelefon akhi ntuk bertanya alternatif lain ke sana..

alhamdulillah..dengan izin Allah..kami dapat menaiki sebuah teksi...

"nak ke mana dik?"

"UKM"..

"kolej mner?"

"hmm?camellia,"kata slah seorang sahabtku..

"hmm?"

"tak pakcik,kami dari USIM nak pergi ke mesjid UKM"

"owh..ok.."

perjalanan kami lebih kurang 3 minit..

sampainya kami di sana..terlilau2 kami mencari pintu masuk..

"mungkin tak bukak kot"kata ukhti ku..

hmm..ku cuba juga mencari bersama2..akhirnya sampailah kami di ruang muslimat masjid..

ku rasa seperti tak percaya..aku telah sampai ke rumah Allah..ku ambil wudhuk dan kutunaikan solat sunat...

hatiku berbaur tatkala melafazkan kalimahNya..subhanallah!syukur epada Allah..

telah mengizinkan aku ntuk sampai juga ke situ walaupun jam kala itu sudah menunjukkan puku 11..

ketika itu,,masih ada muslimah UKM yang menelaah di situ..

hmm..kuhabiskan masa mengulangkaji di citu..sungguh tenang dan damai aku rasakan..

sudah lama ku tidak merasakan setenang itu..jarang sekali dapat kuluangkan masa di rumah Allah..bukan tidak mahu..tp entahlah..

apapun..ku mengambil peluang yang ada untuk membersihkan hati yang ternoda..dengan bisikan dunia dan nafsu..

ku cuba bersihkan perasaan rindu dan kasih yang tiada tempatnya,,bukan sekarang masanya tuk aku menyimpan persaan sebegini..

rasa bersalah menerjah ruang sukmaku..

azan subuh berkumandang menyedarkan aku..lantas ku basahi wajahku dengan wudhu' dan

menunaikan solat subuh berjemaah..sempat aku mendengar uliah subuh yang disampaikan

oleh seorang pensyarah UKM yang berkisar tentang Islam pada hari ini..

aku pulang ke USIM bersama sahabatku dengan menaiki komuter..ukhti tak ikut sama kerna

ada program di sana..

alhamdulillah ya Allah..semoga aku berkesempatan lagi untuk menjadi tamu di rumahMu..

WALLAHUA'LAM..

Tiada ulasan: