Rabu, 30 Disember 2009

ukhuwah


ukhuwah itu..

memang amat didamba oleh setiap insan...

kerana dengan ukhuwahlah..mahabbah mengikat...

mawaddah mengerat....maghfirah mengendah...

rahmah bertandang...

tatkala ukhuwah itu kerana yang satu...

suka duka tiada yang bersungut..

kerana segalanya diterima dengan berlapang dada...

marilah banjiri doa kita...

dengan ingatan sesama muslim...

nuhassilu biha birridho...

Rabu, 2 Disember 2009

Ya Rasulullah..

bismillahirahmanirrahim...
kaifahalukum jami'an?
alhamdulillah..ana fi sihhatin jayyidan..
مُّحَمَّدٌ۬ رَّسُولُ ٱللَّهِ‌ۚ وَٱلَّذِينَ مَعَهُ ۥۤ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلۡكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيۡنَہُمۡ‌ۖ تَرَٮٰهُمۡ رُكَّعً۬ا سُجَّدً۬ا يَبۡتَغُونَ فَضۡلاً۬ مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٲنً۬ا‌ۖ سِيمَاهُمۡ فِى وُجُوهِهِم مِّنۡ أَثَرِ ٱلسُّجُودِ‌ۚ ذَٲلِكَ مَثَلُهُمۡ فِى ٱلتَّوۡرَٮٰةِ‌ۚ وَمَثَلُهُمۡ فِى ٱلۡإِنجِيلِ كَزَرۡعٍ أَخۡرَجَ شَطۡـَٔهُ ۥ فَـَٔازَرَهُ ۥ فَٱسۡتَغۡلَظَ فَٱسۡتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِۦ يُعۡجِبُ ٱلزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِہِمُ ٱلۡكُفَّارَ‌ۗ وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ مِنۡہُم مَّغۡفِرَةً۬ وَأَجۡرًا عَظِيمَۢا (٢٩)

Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam) dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat pada muka mereka dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (Bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Dia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar. / (29)

surah al-fath:29

maha suci Allah yang menjadikan kita dalam golongan ummat Muhammad..kekasih Allah..sesungguhnya bersyukurlah kita kerana kita mempunyai kelebihan dan amat2 dikasihi oleh Rasulullah..

manusia kini..memanglah mengaku Muhammad pesuruh Allah..nabi dan rasul yang dikasihi..

tetapi..adakah cinta kita padanya terbukti??

secara lumrahnya..orang yang dicintai itu lebih dikenali dari semua segi..

tanyalah pada diri..adakah kita kenal siapa itu Muhmmad??

atau sekadar mengetahui nabi itu nabi terakhir..lahir tahun gajah...bapanya abdullah dan ibunya aminah...

cukupkah??

padahal..pabila diteliti kembali..cinta yang dibina untuk seseorang lelaki atau perempuan membuatkan kita lebih mengenalinya..kesukaan kebenciannya..tarikh lahir..alamat rumah..adik beradiknya...dan bermacam2 lagi..patutkah??

berbaloikah jika dibandingkn keagungan cinta kepada Rasulullah yang bakal menyelamatkan kita di akhirat kelak???

tahukah kita serba serbi tentang rasulullah?selalukah kita sebut namanya dan berselawat kepadanya seperti kita menyebut2 dan mengingati kekasih hati sehingga termimpi2??

astaghfirullah..marilah muhasabah diri..kenali kekasih Allah ini...

wallahua'lam..

Sabtu, 14 November 2009

AMALAN ELAK LEMAH AKAL


bismillahirrahmanirrahim..
kat sini ana nak kongsi sket ngan antum semua..

kita mesti tak nak akal kita lemah kan..
jadi..kita perlulah ikhtiar agar natijahnya memberi kebaikan kepada diri kita..insyaAllah..

ada beberapa tips atau amalan yang boleyh kita sama2 praktikkan..

-Mengamalkan cara makan dan jadual makan yang tetap waktunya.

-Jenis makanan dan suhunya sama ada panas atau sejuk hendaklah dalam keadaan sederhana.
-Keselesaan dan kekerapan pembuangan najis juga diambil berat.
-mengelakkan diri daripada tidurantara waktu asar hingga maghrib kerana ditakuti mewarisi penyakit lupa atau gila.
-mengelakkan diri daripada tidur selepas subuh kerana ditakuti mewarisi kepapaan;sekurang-kurangnya papa ilmu.
-menjaga kebersihan anggota badan terutama gigi.oleh itu, bersihkan gigi sebelum solat, sebelum baca alquran, dan sebelum bersama suami isteri selain setiap kali selepas makan.

semoga Allah permudahkan segala urusan kita..nuhassilu biha birridho..wassalam..

Rabu, 11 November 2009

mas kahwin nabi palsu..




Bismillah..

antum tahu tak mas kahwin nabi palsu pada zaman dahulu??
hmm..haritu ana ader baca buku kisah2 insan derhaka..
lepas tuh ana bcer satu tajuk kecil nih..
tentang maskahwin nabi palsu..
sebelum tuh..
antum kenal tak saper ye nabi palsu?
mereka ialah musailamah dan sajjah


Selepas Sajjah dan Musailamah al Kazzab nih kahwin..
sajjah pulang selepas tinggal di tempat Musailamah beberapa ketika..
satu hari..ada seorang nih tanya kat Sajjah..
"wahai Sajjah...apakah maskahwin yang kamu dapat?"
Sajjah menyedari yang dia tidak mendapat mas kahwin..
lalu dia menghantar seorang utusan kepada Musailamah untuk menuntut..
setelah disuarakan kepada Musailamah..dia suruh utusan Sajjah tu pulang dan minta diutuskan seorang tukang azan Sajjah..dia memberitahu mas kahwin akan disampaikan melalui tukang azan tersebut..
maka pabila dah dihantar tukang azan..
maka nabi palsu Musailamah pun berkata..
"sampaikan kepada nabimu Sajjah bahawa maskahwinnya ialah bahawa dia dan kaumnya DIGUGURKAN MENUNAIKAN SOLATSUBUH DAN ISYAK.."


oleh itu sahabat2...jagalah solat kita yang 5 terutama solat yang kebiasaannya sukar untuk kita tunaikan iaitu subuh dan Isyak agar kita tak tergolong dalam kalangan Sajjah dan nabi palsunya...

Khamis, 5 November 2009

masih ada waktu itu...

video

video ni ana baru jer buat malam td..siap dalam kol 1 setengah pagi...marilah sama2 kita hayati..yang paling utamanya..untuk diri ana sendiri...boleh komen jika ada rase yang perlu diperbaiki..syukran..

Ahad, 1 November 2009

mari belajar bahasa ep:imtihan(Prüfung)


Bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum antum semua

arap sehat hendaknya..

hmm..dah lama juga ana tak menulis tentang blajar bahasa ye..

maklumlah..baru je pas exam final sem

hmm

memandangkan akhowat dan ikhwah degree tengah exam dan baru nak stat exam...

cam kat USIM stat sok..2 hb,,so..

rase cam nak tulis tentang examla..

nih adala beberapa kata2 yang bleyh dikongsi tuk tema kali ni..

Viel Glück
(fil gluk) semoga berjaya

toi!toi!toi!
(toi!toi!toi!)
kata2 mcm good luck jugala

alles gute
(ales gute)
all the best

alles beste
(alles beste)
all the best
veil Erfolg
(fil eghfolg)
all the best

Lassen Sie sich nicht faul
(lezen zi zikh nikh faul)
Don't be lazy

Sie können es tun
(zi kenen es tun)
you can do it

hmm das ist alles..

nanti sambung lagi ye..

harap dapat dimanfaatkan..

dan jike ade persoalan ley tros komen kat cni yer

ok..syukran..wallahua'lam..




Sabtu, 31 Oktober 2009

Nak Elak Mengumpat...


www.iluvislam.com
Oleh : mia effa
Editor : naadherah



Dalam hidup seharian,kita takkan lari dari terlibat dari aktiviti mulut ini..

Mengumpat bukan sahaja sinonim dikalangan perempuan..dikalangan lelaki pun apa kurangnya?

Maaf kaum lelaki,inilah kebenaran.Tapi cuba kita renungkan bersama..Kalau kita mampu elakkan diri dari mengumpat,tapi mendengar umpatan orang pula lebih kurang sama dosa dengan mengumpat...

Makna mengumpat tu seperti umumnya yang kita tahu..bila kita mengata tentang sesuatu yang buruk .. dibelakang hamba Allah tu.

Dan bila dia tahu dia tentu marah atau kecil hati..Dah nama pun mengumpat,tentu la berkongsi sesuatu yang tak baik kan???

Kadang-kadang kita tak nak terlibat dalam aktiviti senaman mulut kurang sihat ni,tapi cerita..orang kata kalau tak mengumpat ni macam masakan tiada rasa..macam garam dan gula pula..tapi kita sedar tak,perencah ni memang mahal dan terlaris sebab nak mengumpat ni dosa besar.

Dalam Islam,mengumpat ni seperti makan daging saudara seislam sendiri.MasyaAllah,sampai begitu sekali perumpamaan aktiviti senaman mulut ni!

Walaubagaimanapun pun,kita adalah hambaNya yang lemah.Itulah pentingnya kita saling ingat mengingatkan,bukan nak buruk-memburukkan.

Kalau keburukan diri dapat diterima dan cuba dikikis sebaiknya,siapakah kita untuk menilai keburukan orang lain?

Fokus kembali pada tips-tips nak elakkan mengumpat/sesi mengata ni..

1)Bila berkumpul dengan kawan-kawan..

dan bila rakan dah mula filem umpat dengan watak yang bertambah-tambah dan siap letakkan jiwa dan emosi lagi.

Masa tu,kalau dah bersama,mesti susah nak elak dari bubuh skrip tambahan.

Dinasihatkan masa ni la kita banyak-banyak Ingat Allah.

Sedar yang kita ni pun sama taraf dengan orang yang diumpat tu iaitu Hamba Allah.

Masing-masing ada kekurangan.Cepat-cepat istighfar,sambil tu tegurlah kawan sama..Kalau tak dapat juga..sebaiknya kita pergi dari situasi ni.

2)Bila yang nak jadi moderator 'umpat2' tu kawan baik kita sendiri..

Apa kata kita ajak dia berbual tentang keburukan diri masing-masing?

Bila kita bercerita tentang baik buruk diri kita ni..sekurang-kurangnya kita pun sedar banyak juga kekurangan kita.

Tak payah lah cerita semuanya,tapi cuba fikir..rasanya kalau nak senaraikan pun mesti lebih tiga,lebih dari sepuluh?dua puluh?..jadi layakkah kita nak bagi senarai keburukan orang,sedangkan senarai keburukan kita sendiri pun dah lebih dari sebakul.

3)Bila yang nak ajak mengumpat tu 0rang seni0r dari kita..

tentu payah benar nak buat sesi teguran kan?

Apa kata kalau tak dapat nak elak pun.

.sambil dia lafaz bait-bait mengata tu,kita pula sambung setiap ayat umpatan tu dengan doa.

Doakan sesiapa yang diumpat dengan ikhlas,supaya Seni0r kita tu pun sedar dengan sendirinya.InsyaAllah!

4)Bila terasa sakit hati dengan seseorang hamba Allah tu..

dan terasa nak cari kawan nak buka forum mengumpat,Jom ambil wudhu secara Tertib.

Masa nak kumur2 tu,bacalah doa.Minta dipelihara lidah ni dari perbuatan yang memberi dosa..InsyaAllah.

Semoga dengan itu,segala niat buruk tu terbatal sendiri.

5)Kalau kita selalu terlupa tentangNya,apa lagi bila tengah cerita panas atau gosip liar.Masa ni nak istighfar pun berat sekali nak buat.Apa lagi nak muhasabah diri yang dah rebah kan?

Jadi..sumbatkan lah telinga anda dengan lagu-lagu atau sebaiknya..dengar bacaan alQuran ke..nasyid ke.

Ini lebih baik dari bibir tu mengata hal-hal tepi kain orang.Sedangkan tepi kain sendiri entah masih elok atau tak..dah koyak ke..atau tersangkut kat mana-mana..

Sebab tu kita ada dua telinga..sebagai perumpamaan kita kena mendengar dua kali dulu sebelum bercakap sesuatu..

6)Bila nak mengata orang tu..cuba bayangkan kita berada di tempat orang yang dikutuk tu..agak-agaknya boleh tak jadi seperti Khalifah atau nabi terdahulu..

Bila diumpat, boleh pula beri hadiah..siap doakan orang tu dirahmati Allah SWT.Agaknya kita antara golongan yang bila tahu ada orang cakap belakang tentu rasa nak bagi penumbuk sulung pada orang berkenaan,paling tidak pun..mengutuk dan buat la ayat makian paling pedas untuk dia.

Cuba kita ubah sedikit perspektif pemikiran kita..bila kita diumpat,tu bermakna ada orang ambil berat,ada orang cuba nak beri ingat..ada yang nak bagi pendapat.supaya dengan Tuhan kita terasa dekat.

Ujian tu taklah seberat kutukan yang nabi pernah terima dahulu kan...

7)Terakhir,Minum air banyak-banyak..dimulakan dengan selawat dan bacaan basmallah.Semoga dengan nikmat air tu,kita akan ringan untuk memujinya.

Banyak lagi tips yang ada..tapi semuanya bergantung pada niat.Niat untuk pelihara diri dan jaga ukhwah sesama saudara.Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur..setiap yang bersyukur akan sentiasa ingat yang memberi. Tiada unsur nak sindir sesiapa cuma sekadar memberi peringatan buat diri sendiri dan pembaca yang sudi baca..

Isnin, 19 Oktober 2009

mencari ketenangan...


merenung diri ni..dengan imtihan sem 1 yang bertandang

lantas tergerak hati untuk mencari ketenangan dan kedamaian..

mulanya mencari tempat yang berdekatan..namun..tiada wujud pusat islam di USIM lagi..

lalu ku mengambil keputusan ntuk ke pusat islam UKM..

serasa sudah lama tidak meluangkan masa di rumah Allah ini..

ku bersama akhowat menaiki komuter menuju ke KTM UKM..

dengan mendapatkan no telefon teksi dr akhowat UKM yang baru kami kenali..

satu persatu nombor didail..namun semuanya hampa..

sambil menunggu..ku menelefon akhi ntuk bertanya alternatif lain ke sana..

alhamdulillah..dengan izin Allah..kami dapat menaiki sebuah teksi...

"nak ke mana dik?"

"UKM"..

"kolej mner?"

"hmm?camellia,"kata slah seorang sahabtku..

"hmm?"

"tak pakcik,kami dari USIM nak pergi ke mesjid UKM"

"owh..ok.."

perjalanan kami lebih kurang 3 minit..

sampainya kami di sana..terlilau2 kami mencari pintu masuk..

"mungkin tak bukak kot"kata ukhti ku..

hmm..ku cuba juga mencari bersama2..akhirnya sampailah kami di ruang muslimat masjid..

ku rasa seperti tak percaya..aku telah sampai ke rumah Allah..ku ambil wudhuk dan kutunaikan solat sunat...

hatiku berbaur tatkala melafazkan kalimahNya..subhanallah!syukur epada Allah..

telah mengizinkan aku ntuk sampai juga ke situ walaupun jam kala itu sudah menunjukkan puku 11..

ketika itu,,masih ada muslimah UKM yang menelaah di situ..

hmm..kuhabiskan masa mengulangkaji di citu..sungguh tenang dan damai aku rasakan..

sudah lama ku tidak merasakan setenang itu..jarang sekali dapat kuluangkan masa di rumah Allah..bukan tidak mahu..tp entahlah..

apapun..ku mengambil peluang yang ada untuk membersihkan hati yang ternoda..dengan bisikan dunia dan nafsu..

ku cuba bersihkan perasaan rindu dan kasih yang tiada tempatnya,,bukan sekarang masanya tuk aku menyimpan persaan sebegini..

rasa bersalah menerjah ruang sukmaku..

azan subuh berkumandang menyedarkan aku..lantas ku basahi wajahku dengan wudhu' dan

menunaikan solat subuh berjemaah..sempat aku mendengar uliah subuh yang disampaikan

oleh seorang pensyarah UKM yang berkisar tentang Islam pada hari ini..

aku pulang ke USIM bersama sahabatku dengan menaiki komuter..ukhti tak ikut sama kerna

ada program di sana..

alhamdulillah ya Allah..semoga aku berkesempatan lagi untuk menjadi tamu di rumahMu..

WALLAHUA'LAM..

Jumaat, 16 Oktober 2009

imtihan..


bismillahrrahmanirrahim..

alhamdulillah...ana diberi kesempatan sekali lagi..afwan kerana sudah lama tida menulis..

ana sekarang agak sibuk dengan blog baru (group) iaitu THE GIGI STORY...

HMM...minggu depan..final sem satu akan dimulakan dengan kertas biology..

macam2 parasaan bercampur baur sekarang...diharap antum dapat mendoakan kejayaan kita bersama di dunia dan di akhirat..

insyaallah....stakat ini sahaja..wallahua'lam..


Rabu, 7 Oktober 2009

piala impian


alhamdulillah..syukur kepada Allah,,setelah 11 tahun penantian

akhirnya tercapai juga impian ana nak memegang piala impian ini..

piala pusingan bgi pertandingan pantun..

macam tak percaya jer..setelah 3 pusingan kalah mati..akhirnya ana dapat memegang piala pusingan yang diimpi selama ini..

piala dato' wan mohd nasir..dekan fakulti pergigian..

walaupun simple jer pertandingan nye..ini memberi semangat baru pada ana untuk blajar

sungguh2 bagi menjejakkan kaki ke PANDAN INDAH..insyaAllah..


inilah gambar yang sempat ana rakamkn kat dewan kuliah Al-Quds..final pun semakin

hampir..penentu tempt ana kat Pandan nanti..segalanya diserahkan pada yang maha

esa..semoga dipermudahkan urusan..

video

salam alaik..lailan saiedah..semoga antum semua berada di bawah rahmat ilahi..video ini ana upload dari youtube..untuk renungan sesama kita..kepada yang pernah terjebak..insaflah..mati tidak mengenal usia..ana rasa tiada antara sahabat ana yang terjebak..semua dalam lindungan ilahi..jika pernah dan telah bertaubat..ingatlah sahabatku..itu semua ujian tuhan..sesungguhnya..haruslah kita bersyukur kerana dilindungi Allah dan mengambil iktibar dan perhatian dengan keadaan ummat islam kini..moga hati2 kita semtiasa dipelihara olehNya dan semoga dosa2 kita selama ini diampunkan tuhan..wallahua'lam..

Jumaat, 10 Julai 2009

KEKAYAAN YANG SEJATI DAN HAKIKATNYA

Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi Muhammad saw bersabda,¨Bukan dianggap memiliki kekayaan itu dari sebab benda atau harta yang dimiliki, tetapi kekayaan yang sejati ialah kaya dalam hal kejiwaan.¨
hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Kaya..semua orang nk jadi kaya..tapi dari segi apa kita mempunyai pendapat yang berbeza..harta..emas..perak..budi..senyuman..ilmu..dan bermacam2 lagi..kaya bukanlah sesuatu yang salah..tapi sejauh mana ketepatan takrifan kaya untuk diri kita yang mengharapkan keredhaanNya..tidak salah untuk kaya harta...tetapi adalah lebih baik untuk kita mengejar kekayaan jiwa dahulu sebelum kekayaan duniawi kita kejar..pun begitu..adalah tidak salah jika kita hendak melaksanakannya seiring..tetapi ketaksuban mengejar harta dunia haruslah dijauhi..kerana hidup ini hanya sementara..mati tak mengenal usia..kita sebagai umat Islam digalakkan bersederhana..ramai sahabat2 nabi pada zaman dahulu mrnggadaikan kekayaan hart semata2 untuk memenuhi kekayaan jiwa...tidak mudah bagi kita untuk mendapatkan kedua2nya.melainkan atas kehendak Allah terhadap orang yang dikehendakinya...kerana hakikatnya..to gain something..we must sacrifice something..apakah yang dimaksudkan tentang kaya dalam hal kejiwaan?

hmm...berat juga untuk ana antuk memperkatakan tentang perkara ini..namun..untuk teguran atas diri ana juga..ana akan cuba kongsikan sedikit sebanyak ilmu Allah yang diilhamkan kepad ana..
seorang penyair arab ada mengatakan:

barangsiapa yang mempergunakan seluruh waktunya untuk mengumpulkan harta benda,sebab takut akan menjadi fakir miskin,maka itulah orang yang melakukan amalam yang fakir,

kekayaan jiwa..amat sinonim dengan hati..hati yang kosong amat mudah dipengaruhi dengan kebatilan dan kekufuran..manakala hati2 yang sering diisi dengan rasa cinta terhadap Allah..seringkati dikurniakan kekayaan yang abadi..apa itu kekayaan yang abadi??hmm...sebagai manusia..pastinya kita mendambakan hidup yang penuh dengan pengertian dan kemanisan..dan sentiasa mendapat keredhaan..ketenangan amat diharapkan agar segala yang diharap berjalan dengan lancar..kegoyahan akal dan emosi menyebabkan kita sukar untuk berfikir dengan waras..Allah telah memberikan banyak panduan untuk mendapatkan kekayaan jiwa ini..dengan memngingati Allah..pasti hati kita akan jadi tenang..kerana kita sentiasa sedar akan kehadiranNya yang sering menjaga kita..

duhai sahabat..usahlah antum risau jika harta tidak berbondong-bondong..emas tidak berkati-kati..sebaliknya risaulah sekiranya hati kosong..jiwa miskin..dan akal papa..carilah ubat hati yang lima..tunaikanlah kewajiban dan tinggalkan laranganNya..agar kelak..kekayaan yang hakiki dapat kita raih..wallahuaĺam..

Jumaat, 26 Jun 2009

makanan dan hikmahnya...




Roti (khubz)
Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik. Dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jangan potong roti dengan pisau, hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu".

Epal (tuffah)
Epal yang masam lebih sejuk daripada yang manis. Ianya juga boleh menguatkan organ hati.

Asparagus (hiyawn)
Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak

Pisang (mawz)
Pisang boleh menyejukkan badan dan ianya boleh dimakan dengan madu lebah.

Barli (sya'ir)
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yg mengidap demam.
Limau Kulit Tebal
Limau kulit tebal, warna kuning pucat, kurang mengandungi asid (utrujj) Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda, "Limau ini adalah seperti mukmin:bagus dirasa dan bagus dihidu". Limau ini menguatkan organ hati serta dapat menjauhkan kesedihan dan bintik-bintik pada kulit, menghapuskan kelaparan dan melambatkan pengaliran dalam hempedu.

Timun (qitta')
Yang masak menghilangkan panas dan menggalakkan pembuangan air kecil. Makan kurma dengan timun muda menambahkan berat badan.

Tamar kering (tamr)
Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yg tiada bermakanan". Nabi s.a.w. sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini.

Madu lebah(a'sal)
Madu lebah mempunyai berbagai-bagai khasiat. Madu atau manisan lebah ini apabila dicampur dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit birit. Sabda Nabi s.a.w., "Demi Allah yang aku dalam genggaman Nya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya." Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu, dengan meminum segelas air yang dicampurkan dengan madu setiap pagi ketika perut kosong. Madu dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan. Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga (spring), seterusnya dalam musim panas (summer) dan yang kurang berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim sejuk (winter).

Kekacang (a'das)
Semua kekacang mengeluarkan kekeringan. Jenis-jenis kekacang hendaklah dimakan sedikit kerana kalau dimakan dengan banyak ianya tidak baik untuk perut. Ada hadith mengatakan bahawa sesiapa memakan kekacang akan menerbitkan hati yang simpati, mata berair dan menghapuskan kesombongan.

Jintan putih (kammun)
Jintan putih khasiatnya untuk memanaskan badan. Jintan putih yang direndam di dalam air dan diminum adalah baik untuk mengubat perut yang memulas.

Jumaat, 12 Jun 2009

Tarbiah....


Bismillahirrahmanirrahim..
menyingkap diri..
merenung peribadi..
kesepian rohani..tazkiyatunnafsi..
membuatkan aku muhasabah kenbali..
tika ku ingin melelapkan mata..
terbayang akan azab Alah ke atas hambanya..
sungguh kerdil ku di mataNya..
walau sekecil zarah cuma..
namun.. cukup untuk meragut sukma..

namun..
peperangan nafsu..
bukanlah sesuatu yang gampang..
serasa seperti berperang dengan kematian..
turuhn naik..
istiqomah yang kian pudar..
mencamukkan fikiran..

tarbiah..
amat kurang kala ini..
ku cuba mencari dan mencari..
ku pohon agar nur ilahi..
senantiasa menyinari..
inginku paut erat2..
agar dapat ku kembali kepada ruhiyyah yang diimpi..

kerana itu..
tak mungkin dapat aku salahkan sesiapa..
tatkala diri bergelumang dosa..
padamu tuhan..
terima kasih atas ujian yang kau berikan..
membuatkan aku kembali kepada fitrah kejadian..
yang selama ini..
makin jauh dari benak ingatan..

aku berjanji pada diriku..
InsyaAllah..
akan ku perbaiki diri ini dari masa ke masa..
untuk bekalan di alam yang baqa'..
kerana aku masih mempunyai peluang itu..
selagi tuhan tidak menarik apa yang telah dipinjamkan kepadaku..

pada sehabat..
ingatkan aku jika terlupa..
bimbinglah aku..menuju redhaNya..
kekalkan aku dalam tarbiahNya..
agar..
raudhoh yang diimpi..
menjadi kenyataan yang abadi...

Sabtu, 30 Mei 2009

hadapi dengan tabah..


bismillahirrahmanirrahim..smalam ana balik sat ke rumah...nak ambik barang2 yang diperlukan..minggu depat..jadual blajar agak [adat..dari pukul 8 pagi sehingga pukul 6 petang..waktu rehat hanya dari pukul 1-2 ptg..hmm..takpalah..biasalah tuh....pelajar2 tamhidi..kenalah struggle sket..sementare nak masuk tahun satu nih..kehidupan ana di USIM..alhamdulillah...setakat nih..ana gembira..kawan2 pun baik..lecturer pun ok..cume kene excercise sketla..takper2..jihad ilmu....hmm..ok lah..t der paper...akan ana coretkan lagi..wallahua'lam..

Isnin, 25 Mei 2009

Minggu taaruf di USIM

Bismillahirrahmanirrahim..segala puji bagi Allah dan selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad SAW..alhamdulillah..di kesempatan yang sedikit ini..ana dapat berpeluang mencoretkan sedikit tentang permulaan perjalanan hidup ana di Universiti Sains Islam Malaysia(USIM)..hari ini merupakan hari kedua ana dan sahabat2 berada di bumi ilmu ini..semalam berakhirnya minggu taaruf kami dan esok bermulalah sesi yang sangat2 ana nantikan..sesi perkuliahan program tamhidi..perasaan bercampur baur..gembira..gementar..keliru..tapi..insyaAllah..akan ana cuba menyahut cabaran dan menempuh ujian yang bakal ana hadapi di sini..malam semalam merupakan Malam Apresiasi Pelajar2 Tmhidi 2009..alhamdulillah..ana telah diberi kesempatan mendeklamasikan puisi pada malam tersebut..sekian sahaja..tidak banyak yang dapat ana coretkan memandangkan banyak lagi perkara yang belum selesai dan bakal tiba..kepada sahabat2 semua..khususnya sahabat2 blogger..doakanlah ana agar dapat bertahan di sini dalam menimba ilmu Rabb serta menjalinkan ukhuwah islamiyah yang utuh sesama muslim..sokongan dan dorongan antum semua menjadi kekuatan pada ana untuk terus mengejar cita2 untuk menjadi seorang doktor yang murabbi..syukran kathiran..naltaqi marrotan ukhro..wallahua'lam..wassalam..

Jumaat, 22 Mei 2009

bermula jejak ilmu..


bismillahirrahmanirrahim..segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam..selawat dan salam ke atas junjungan Rasul SAW.. esok hari..ana akan mendaftarkan diri ke usim..selepas subuh..kalau tiada halangan..InsyaAllah ana akan bertolak ke usim..perjalanan dari rumah ana ke usim mengambil masa lebih kurang 1 jam lebih..hmm..berdebar pula rasa hati..tapi..ana akan berusaha semampu ana untuk menuntut ilmu di bumi usim..bukan masa tuk ana bersenang lenang..sekarang telah bermula detik mengejar cita2 yang diimpi..dan insyaAllah jika berkesempatan akan ana coretkan sedikit sebanyak ilmu yang bermanfaat jika ada kelapangan...di harap ana dapat kuat dari segi gaan dan cabaran hidup..doakan ana ye sahabat2..wallahua'lam...assalamualaikum..

Selasa, 19 Mei 2009

KLEIDUNG (clothes)

hallo
wie gehts?
Das Thema für heute ist Kleidung..


die Brille

(di Beghile)

cermin mata


der Hut

(der hut)

topi


die Mantel

(di mantel)

kot


die Unterhose

(di untehose)

seluar dalam


der Rock

(der rok)

skirt


der Schuh

(der shu)

kasut


die krawatte

(di Keghawate)

tali leher


die Hose

(di hose)

seluar


p/s:e yang bold berbunyi seperti ekor

das ist alles

bis bald!

Sabtu, 16 Mei 2009

"SYAHADAH"




definisi = Pengetahuan,penerangan,pengkhabaran,pernyataan,pengisytiharan.

Syahadah merupakan pra-syarat utama untuk betul-betul memasuki Islam.Kalimah syahadah merangkumi aspek;

1.ikrar
2.iqtikad (pengakuan)
3.iktiraf

ayat "ash hadu alla ila ha illallah..wa ash hadu anna muhammadarrasulullah " yakni kalimah syahadah adalah penafian terhadap tuhan-tuhan palsu yg lain seperti berhala,matahari dan sebagainya.
Ianya turut merangkumi segenap aspek dalam kehidupan sebagai seorang muslim iaitu;

1. Tempat bergantung dan matlamat perhatian
2. Sebagai tempat tumpuan kecintaan
3. Sebagai tempat perlindungan
4. Sebagai pemberi rezeki
5. Sebagai sumber perundangan

perkara-perkara yg membatalkan syahadah

1. Sujud kepada makhluk.
-Jika dahi telah mencecah tanah,secara automatik menjadi kafir walaupun hanya sebagai lakonan.
2. Menyembelih binatang atas nama makhluk
3. Membuang al -quran /kitab-kitan syara' ketempat yg bernajis
4. Tunduk/rukuk kepada makhluk dengan khasad
5. Perkataan-perkataan atau lafaz yang menyebabkan murtad/syirik
6. Mendustakan nabi
7. Tidak percaya kepada hari akhirat
8. Mendustakan kebenaran (contoh seperti aurat,solat dan hukum hakam yg lain)
9. Melafazkan kalimah-kalimah kufur
10.Menyangkal ayat al-quran (tidak menerima ayat al-quran)
11.Meremeh-remehkan sunnah nabi
12.Menghalalkan yang haram
13.Menafikan perkara-perkara yg tetapkan wajib
14.Mengaku dirinya nabi.(contoh seperti Musailamatul kazab)
15.Orang yg berangan-angan utk menjadi kafir
16.Mengesyaki dirinya kafir
17.Meremeh-remehkan hukum Allah
18.Mempersendakan lafaz "bismillah hirrahman nirrahim"
19.Mempermain-mainkan tuhan
20.Mengibaratkan perangai satu-satunya org kafir lebih baik dari orang Islam.

kesimpulan :. Syahadah merupakan satu pengsiytiharan seorang mukmin untuk bertuhankan hanya kepada Allah.Sebagai hamba-Nya,kita perlu mengikuti segala suruhan dan menjauhi larangan-Nya.Dalam kehidupan seharian,kita perlu berhati-hati dalam melakukan/mengucapkan sesuatu perkara kerana mungkin hanya dengan sepatah ucapan,syahadah kita terbatal walaupun secara tidak sedar.Nauzubillah himin dzalik.Sama-samalah kita memohon keampuanan dan keredhan Allah dalam meneruskan kehidupan sementara ini.

wallahua'lam

dipetik daripada..usrah online..

Sabtu, 9 Mei 2009

KISAH PEMUDA YANG BERNAMA 'UZAIR

Pada suatu hari ketika 'Uzair memasuki kebunnya yang menghijau dengan pokok-pokok tamar dan tiba-tiba hatinya telah terpesona serta tertarik untuk memikirkan rahsia keindahan dan keajaiban alam ini. Sesudah memetik buah-buahan dia pulang dengan keldainya sambil menikmati keindahan-keindahan alam sekitarnya sehingga keldai yang ditungganginya tersesat jalan. Setelah sekian lama barulah dia sedar bahawa dia telah berada di suatu daerah yang tidak dikenali oleh beliau serta sudah jauh dari negerinya sendiri.

Sebaik sahaja dia sampai ke daerah itu dilihatnya kampung itu baru sahaja diserbu oleh musuh-musuh sehingga menjadi rosak-binasa sama sekali. Di tapak atau bekas runtuhan terdapat mayat-mayat manusia yang bergelimpangan yang sudah busuk serta hancur. Melihatkan pemandangan yang mengerikan itu, dia pun turun dari keldainya dengan membawa dua keranjang buah-buahan. Manakala keldainya itu ditambat di situ, kemudian dia pun duduk bersandar pada dinding sebuah rumah yang sudah runtuh bagi melepaskan penatnya. Dalam pada itu, fikirannya mula memikirkan mayat manusia yang sudah busuk itu.

"Bagaimana orang-orang yang sudah mati dan hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan kembali di negeri akhirat?" begitulah pertanyaan yang datang bertalu-talu da tidak terjawab olehnya sehingga dia menjadi lemah-longlai dan kemudian terus tertidur. Dalam tidur itu, dia seakan-akan bertemu dengan semua arwah (roh-roh) orang-orang yang sudah meninggal itu. Tidurnya amat luar biasa sekali, bukan hanya sejam atau semalam, tetapi dia telah tidur terus-menerus tanpa bangun-bangun selama seratus tahun lamanya.

Dalam masa dia tertidur itu, keadaan di sekitarnya sudah ramai lapisan baru, rumah serta bangunan-bangunan banyak yang telah didirikan. Dalam masa seratus tahun itu, segala-galanya sudah berubah, manakal 'Uzair tetap terus tidur tersandar di dinding buruk itu menjadi jasad (tubuh) yang tidak bernyawa lagi. Dagingnya sudah hancur dan tulang belulangnya sudah hancur lebur berderai.

Kemudian jasad 'Uzair yang telah mati, daging dan tulangnya yang sudah hancur itu disusun kembali oleh Allah pada bahagiannya masing-masing lalu ditiupkan ruhnya. Dan ketika itu juga 'Uzair hidup kembali seperti dahulu. 'Uzair terus berdiri seperti orang yang bangun dari tidur lantas dia mencari keldai dan buah-buahannya di dalam keranjang dahulu.

Tidak berapa lama kemudian, turunlah beberapa malaikat seraya bertanya, "Tahukah engkau ya 'Uzair berapa lama engkau tidur?"

Tanpa berfikir panjang 'Uzair menjawab, "Saya tertidur sehari dua ataupun setengah hari."

Lalu malaikat pun berkata kepadanya, "Bahawa engkau terdampar di sini genap seratus tahun lamanya. Disinilah engkau berbaring, berhujan dan berpanas matahari, kadang-kadang ditiup badai dan berhawa sejuk dan juga panas terik. Dalam masa yang begitu panjang, makanan engkau tetap baik keadaannya. Tetapi cuba lihat keadaan keldai itu, dia sendiri pun sudah hancur dan dagingnya sudah busuk."

Berkata malaikat lagi, "Lihatlah dan perhatikanlah sungguh-sungguh. Demikianlah kekuasaan Allah. Allah dapat menghidupkan kembali orang yang sudah mati dan mengembalikan jasad-jasad yang sudah hancur lebur dan dengan semudah itu pulalah Tuhan akan membangkitkan semua manusia yang sudah mati itu nanti di akhirat untuk diperiksa dan diadili segala perbuatannya. Hal ini diperlihatkan oleh Tuhan kepada engkau supaya iman engkau tetap dan engkau sendiri dapat menjadi bukti kepada manusia-manusia lain supaya engkau dan manusia-manusia lain tiada syak dan ragu-ragu lagi tentang apa yang diterangkan Tuhan tentang akhirat itu."

Setelah 'Uzair melihat makanan dan keldainya yang sudah hancur itu, maka 'Uzair pun berkata, "Sekarang tahulah saya bahawa Allah itu adalah berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu." Tiba-tiba keldai yang sudah hancur berderai itu dilihatnya mulai dikumpulkan daging dan tulangnya. Dan akhirnya menjadi seperti sediakala iaitu hidup kembali bergerak-gerak dan berdiri sebagaimana sebelum mati. Maka 'Uzair pun berkata, "Sekarang tahulah saya bahawa Allah berkuasa di atas segala-galanya." Lalu dia pun terus mengambil keldainya dahulu dan terus menunggangnya pulang ke rumahnya dahulu dengan mencari-cari jalan yang sukar untuk dikenali. Dilihatnya segala-gala telah berubah. Dia cuba mengingati apa yang pernah dilihatnya seratus tahun dahulu. Setelah menempuhi berbagai kesukaran, akhirnya dia pun sampai ke rumahnya. Sebaik sahaja dia sampai di situ, dia mendapati rumahnya sudah pun buruk di mana segala dinding rumahnya telah habis runtuh. Semasa dia memandang keadaan sekeliling rumahnya, dia ternampak seorang perempuan tua, lantas dia pun bertanya, "Inikah rumah tuan 'Uzair?"

"Ya," jawab perempuan itu. "Inilah rumah 'Uzair dahulu, tetapi 'Uzair telah lama pergi dan tiada didengar berita tentangnya lagi sehingga semua orang pun lupa padanya dan saya sendiri tidak pernah menyebut namanya selain kali ini sahaja." Kata perempuan itu sambil menitiskan airmata.

'Sayalah 'Uzair," jawab 'Uzair dengan pantas. "Saya telah dimatikan oleh Tuhan seratus tahun dahulu dan sekrang saya sudah dihidupkan oleh Allah kembali."

Perempuan tua itu terkejut seakan-akan tidak percaya, lalu dia pun berkata, "'Uzair itu adalah seorang yang paling soleh, doanya selalu dimakbulkan oleh Tuhan dan telah banyak jasanya di dalam menyembuhkan orang yang sakit tenat." Sambunya lagi, "Saya ini adalah hambanya sendiri, badan saya telah tua dan lemah, mata saya telah pun buta kerana selalu menangis terkenangkan 'Uzair. Kalaulah tuan ini 'Uzair maka cubalah tuan doakan kepada Tuhan suaya mata saya terang kembali dan dapat melihat tuan."

"Uzair pun mendaha kedua belah tangannya ke langit lalu berdoa ke hadrat Tuhan. Tiba-tiba mata orang rua itupun terbuka dan dapat melihat dengan lebih terang lagi. Tubuhnya yang tua dan lemah itu kembali kuat seakan-akan kembali muda. Setelah merenung wajah 'Uzair dia pun berkata, "Benar, tuanlah 'Uzair. Saya masih ingat." Hambanya itu terus mencium tangan 'Uzair lalu keduanya pergi mendapatkan orang ramai, bangsa Israil. 'Uzair memperkenalkan dirinya bahawa dialah 'Uzair yang pernah hidup di kampung itu lebih seratus tahun yang lalu.

Berita itu bukan sahaja mengejutkan bangsa Israil, tetapi ada juga meragukan dan ada yang tidak percaya kepadanya. Walau bagaimanapun berita itu menarik perhatian semua orang yang hidup ketika itu. Kerana itu mereka ingin menguji kebenaran 'Uzair. Kemudian datanglah anak kandungnya sendiri seraya bertanya, "Saya masih ingat bahawa bapa saya mempunyai tanda di punggungnya. Cubalah periksa tanda itu. Kalau ada benarlah dia 'Uzair."

Tanda itu memang ada pada 'Uzair, lalu percayalah sebahagian daripada mereka. Akan tetapi sebahagian lagi mahukan bukti yang lebih nyata, maka mereka berkata kepada 'Uzair, "Bahawa sejak penyerbuan Nebukadnezar ke atas bangsa dan negara Israil dan setelah tentera tersebut membakar kitab suci Taurat, maka tiadalah seorang pun bani Israil yang hafal isi Taurat kecuali 'Uzair sahaja. Kalau benarlah tuan Uzair, cubalah tuan sebutkan isi Taurat yang betul."

'Uzair pun membaca isi Taurat itu satu persatu dengan fasih dan lancar serta tidak salah walaupun sedikit. Mendengarkan itu barulah mereka percaya bahawa sungguh benar itulah 'Uzair. Ketika itu, semua bangsa Israil punpercaya bahawa dialah 'Uzair yang telah mati dan dihidupkan semual oleh Tuhan. Banyak di antara mereka yang bersalam dan mencium tangan 'Uzair serta meminta nasihat dan panduan daripadanya. Tetapi sebahagian daripada kaum Yahudi yang bodoh menganggap 'Uzair sebagai anak Tuhan pula. Maha Suci Allah tidak mempunyai anak samada 'Uzair mahupun Isa kerana semua makhluk adalah kepunyaan-Nya belaka. Janganlah kita was-was tentang kekuasaan Allah, maka hendaklah dia fikir siapakah yang menciptakan dirinya itu. Adalah mustahil sesuatu benda itu terjadi dengan sendirinya tanpa ada yang menciptakan. Kalau masih ada orang yang ragu-ragu tentang kekuasaan Allah, ubatnya hanya satu sahaja, hendaklah dia membaca dan memahami al-Qur'an, was-was terhadap kekuasaan Allah itu hanya datangnya dari syaitan.

Allah S.W.T telah meletakkan komputer dalam kepala kita untuk berfikir, oleh itu gunakanlah akal kita untuk berfikir.

1