Selasa, 15 Februari 2011

mari kita sambut hari kekasih!

Assalamualaikum wbt..

td dalam pukul 11 lebih td baru sahaja saya balik dari program interfaith dialogue kat DKP 3..
nasib baik jugalah saya datang sebelum maghrib ..
itu pun semasa kami sampai dah hampir penuh dah tempat duduk kat bahagian perempuan..
memandangkan selalunya kawasan lagi paling ramai pun separuh..
jadi kami pun memenuhkan bahagian blakang kawasan lelaki..

selepas maghrib...
sememangnya tidak disangka2 apabila berduyun2 memenuhi DKP3 itu..
tak sangka sebegitu hebat sambutannys..

secara amnya..
sangat2 berguna dan banyak sungguh ilmu yang kami peroleyh..
dengan kepetahan panel2 yang cuba menerangkan sebaik mungkin kepada kami tentang isu2 berbangkit tentang agama islam dan agama kristian..
sungguh sememangnya kami yang berada di USIM ini menyedari bahawa kami seperti berada di zon selesa..
kerana sami dikelilingi dan ditarbiah dengan biah solehah..
sedangkan di luar sana pelbagai ancaman agama yang berlaku..
membuatkan masing2 berusaha menegakkan Islam dari diperkotak katik sewenang2nya oleyh agama lain..
bersyukur sangat dipilih oleh Allah untuk bersama2 hadir dalam majlis yang penuh barakah itu..

tringat akan pembentangan isu dalam dan luar kampus semasa berada di ulu lasngat..
sememangnya kami alpa dan leka dengan kehidupan yang mengaburi..
sedangkan di sekeliling kami pelbagai isu dan permasalahan yang berlaku..
sememangnya kem tersebut membuka mata saya untuk lebih peka dengan keadaan semasa..

tringat akan ucapan naib canselor pada perasmian penutup kem tersebut...
betapa besar hasrat dan harapan beliau untuk memperlihatkan imej USIM di mata dunia..
memang bersemangat dan sungguh tabah NC kita tuh..
"minggu depan kita akan menyambut hari kekasih"
pada mulanya terbaliak juga mata2 mahasiswa mahasiswi USIM..
tp semuanya menunduk malu pbila siterangkan tentang pemikiran masyarakat yang memandang sempit..
memanglah namanya hari kekasih..
tetapi hari kekasih kita hari selasa
bukan hari isnin..
hari kekasih kita kekasih nabi muhammad saw..
perlunya penghayatan tentang maulud nabi ini..
bukan sahaja lidah kita pantas melontarkan kata2 bahawa kita sayang akan baginda..
tetapi usahanya sekelumit cuma..
sebaliknya..
selawat dan salam kita alunkan..
sunnah rasulullah kita amalkan..
agar syafaat nya kelak kita diselamatkan..

beliau juga menyeru masyarakat USIM khususnya untuk mempositifkan minda agar kejayaan itu lebih mudah untuk dicapai..
baguslah..itulah semangat pemimpin atasan yang kita nak..

yang penting...usaha itu perlulah istiqomah dan melibatkan semua pihak..
agar segalanya dapat berjalan dengan lancar..
segala kepayahan dan kesusahan itu jadikanlah pengalaman untuk kita perbaiki segala kelemahan..

hasrat saya,agar USIM dapat mewujudkan ruhul mahabbah yang menyerap masuk dalam sanubari mahasiswanya..
kerana itulah penerimaan baik buruk dapat dirasai dengan hati yang terbuka..

sekian..

#nuhassilu biha birridho..#

3 ulasan:

ain azmi berkata...

salam maulidurrasul :)

ain azmi berkata...

salam maulidurrasul :)

Noor Faradzela Binti Mohamad berkata...

alhmdulillah..harap2 benda ni tak la hangat2 tahi ayam je..
mcm aku dulu..mnyesal gak kot tinggal benda ni smpai setahun..

yg penting bukan pengisian mlm tu je..
tp, follow up lepas tu..
selain dpr fcr, kita ada projek polish & recruit..wah..projek 'ganas-ganas' ni..huu

jemput join ehh..inshaAllah, kalau tak guna sekarang pun, at least kita ada ilmu..

dakwah & islah biar jln seiring..

klu berminat, contect aku or tirah or fadh :)