Ahad, 21 Mei 2017

Tak menahu

Hilang dalam kesamaran yang maha dahsyat. Aku sendiri tidak bisa mentelah apa yang aku alami saat ini. Saat di mana aku tiada hala tuju yang jelas tentang apa yang aku harus perbuat dalam hidup yang semakin mencabar ini.. Masa? Usia? telah aku habiskan dengan perkata yang tiada kepastian yang nyata. Tiap hari kerisauan demi kerisauan bertandang menjadikan aku insan yang lelah menanti sesuatu yang aku sendiri tidak tahu. Mereka lihat aku seperti biasa, seperti tiada apa-apa yang serius berlaku kepadaku..waima diri sendiri juga merasakan yang sama. Keretakan ini bukan untuk ku canang semata-mata untuk meraih simpati atau seumpama dengannya. Aku perlu ada yang membantu, walaupun tidaklah kelihatan parah. Ya, aku masih waras. Aku masih mampu beribadah. ku masih bisa tersenyum.

Ya Allah, hidupkan kami dengan iman
Ya Allah matikan kami dengan iman
Ya Allah bangkitkan kami dalam iman
Dan masukkan ke syurgamu dengan iman.

Ya, iman yang makin menipis menjadi balasan kebekuan dan kebejatan minda yang makin terasing dengan Tuhan yang maha mencipta. Dosa yang makin menggunung buat aku semakin lalai dan leka dengan apa sebenarnya yang patut dan harus aku lakukan. Kerisauan bermaharajalela buat aku semakin hilang..hilang dalam sesuatu yang merosakkan nuraniku.

Apa yang perlu aku perbuat sekarang Tuhan?
Waktu makin suntuk.
Upaya makin punah.
Sedang Kau berkata Kun Fayakun.
Tidak bulatkah keyakinan aku padamu?

Entah.
Aku tak menahu.

Tiada daya dan tiada upaya aku tanpaMu
TUHAN.




#nuhassilu biha birridho..#

Tiada ulasan: