Ahad, 15 Februari 2009

Sayang Dia...

Bismillahirrahmanirrahim..

hmm..td, ana tonton crita HALAQAH di tv 9..hari ni,mereka bincangkan tajuk sayang dia.. hmm..mendalam dan meluas kan tajuk tu?hmm..ana memang tertarik dengan pengisian malam ni..memula..panel2 kita membicarakan soal hari velentine..hmm..ana rase pasal bab ni tak perlulah ana nak huraikan panjanglebar..sebab tajuk ni serasa ana sudah banyak dihuraikan dalam blog2 sahabat ana..cuma ana tertarik dengan apa yang disampaikan td..berkenaan dengan hari velentine..td..ustzh norbahyah ada mengemukakan soalan..brape ramai yang sambut velentine cara Islam..maksudnya..ajak pasangan mereka qiamullai misalnya..ana percaya tiada seorang pun yang berbuat begitu..


mufti2 telah bersepakat mengeluarkan hukum haram terhadap hari velentine..malah nabi sendiri pernah bersabda yang lebih kurang maksudnya..barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum misalnya amalan nya..maka, mereka itu tergolong dalam golongan kaum tersebut.. dalam akhbar juga telah mengkhabarkan bahawa seramai 100 orang telah dicekup pada hari velentine..ketika ditanya kepada salah seorang ni..menyesal tak..dengan selambanya dia menjawab..buat apa saya nak menyesal..nilah caranya saya nak tunjukkan kasih sayang saya pada tunang saya..lagipun, dia akan bertanggungjawab kalau der paper yang berlaku..astaghfirullah!


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot



ana sebenarnya kasihan kepada masyarakat di luar sana yang belum betul2 memahami dan kurang perkhabaran tentang asal usul hari velentine..yang hanya mereka ini mengikut apa yang telah mereka tengok..kita yang telah tahu ini patutnya bersyukur dan menyampaikan kepada mereka yang masih alpa ini..tapi..kalau kita yang telah tahu ini menyambutnya..maka kitalah yang lebih teruk daripada mereka yang menyambut dalam keadaan yang tidak tahu.. selain itu..panel juga ada bercerita tentang cinta yang sebenarnya..tentulah cinta kepada Allah dan rasulnya..tetapi.kita tidak dihalang untuk bercinta..asalkan disandarkan 'puncak kasih' dan cinta kita tu kepada Allah swt..

cinta sesama manusia ni meluas..sesama adik beradik..saudara terdekat..sahabat..itu yang paling mudah sebelum kita tiba kepada cinta antara lelaki dan perempuan ini..cuba kita analisa balik diri kita ni.adakah kita betul2 layak untuk cinta yang complicated tu?adakah kita dah langsaikan cinta yang simple tu?kalau dah..kenapa ada yang sanggup bergaduh sesama adik bradik pasal harta?pasal hasad?adakah itu namanya cinta?dan berapa orang antara kita yang pernah menitiskan air mata kerana risau akan sahabatnya?dan yang paling hampir iaitu brapa ramai yang menitiskan air mata kerana cinta akan diri sendiri/kesal dengan maksiat yang dilakukan..ana tak perlukan jawapannya..tanyalah hati..renungi diri ini sebagai hamba yang teramat kerdil..

cinta yang menjaga batas antara pasangan kekasih secara simplenya bolehlah dikatakan NO COUPLING,NO DATING,NO MATING,NO KISSING,NO SLEEPING..wa akhirulkalam..cinta tercabang kepada dua..cinta berteraskan nafsu..dan cinta berteras ilahi..barangsiapa yang meletakkan dasar NAFSU dalam cintanya..tunggulah disaat tercampak ke naraka..oleh itu..dasarkanlah cinta kita kepada ilahi..walaupun kepada sesiapa juga yang kita cinta..jika ditunjangkan kepada cinta yang agung..kepada ilahi..insyaAllah..akan dirahmati..wallahua'lam..


Dapatkan TestIslamic di SahabatMusleem.blogspot


5 ulasan:

..~..WaN PeNaNG..~.. berkata...

salam...

yg halal itu jelas dan yang haram itu jg jelas.manakala syubhat adalah samar-samar diantaranya. untuk itu, baik jg utk ditinggalkan unsur-unsur syubhat..

yang pasti puak-puak kuffar ini tak akan bersenang hati sehingga kita mengikut akan agama mereka. sbagai umat Islam, kejelasan tentang ini perlu jelas dlam pemikiran terutama anak-anak muda kita agar tak terjerumus ke lembah kesesatan, InsyaAllah...

نىك محمد حافظول berkata...

Kenapa boleh jadi macam tu erk.. Setinggi manakah cinta mereka pada makwe/pakwe berbanding dengan cinta mereka pada Ilahi???

Muda mudi sekarang kebanyakan macam tu.. Hidup hynya untuk memuskan nafsu dunia semata mata

Moga ALlah tetapkan hati kita dengan cahaya keimanan dengan bertitih beliankan belain dan kasih syg dariNya..
InshaALlah..

singamaraja berkata...

Salam kunjung ya

whitelover berkata...

salam..artikel menarik.. :)

sazlin_sinclair berkata...

salam ziarah...
penulisan yg baik...
jika kita mendapat cinta Allah..
insyaAllah kita juga akn dpt cinta dr makhlukNya...
berusaha mencintai Allah dahulu sblm mencintai yg lain...