Isnin, 8 November 2010

x bersemangatkah?

salam perjuangan sahabat2 sekalian..
alhamdulillah sekali lagi diberikan kesempatan untuk mencoret bait2 kata...
buat pedoman bersama..



sedang saya berblog walking td...
terjumpa satu laman testi...
tetarik dengan kekreatifan sahabat2 saudara seislam kita...
dan apa yang lebih penting..
mesej yang terpapar pada setiap testi yang penuh bermanfaat..

seperti yang di atas ini...
menunjukkan betapa pentingnya kebergantungan kita kepada ilahi..
tuhan seluruh alam..
Allah yang maha agung..maha esa..maha kuasa..dan maha mengetahui..

saya teringat pada satu peristiwa..
di mana kala seorang sahabat seperjuangan saya yang tidak dapat untuk menerima hakikat akan result finalnya...

************
maka tak tertahanlah jiwa sahabat ini bercucuran air mata..
menyesali kekhilafan diri...
kala beliau merasakan tiada tempat untuk bergantung...meluahkan rasa...
muncul ilham dari tuhannya..
berbisik di telinga..

"mintalah pertolongan kepadaku...
nescaya akan Ku kabulkan buatmu"

lantas sahabat ini bermonolog...
"aku tidak mengerti sebenarnya mengapa aku perlu menangis...
menyesali segalanya...
hakikatnya,aku perlu redha atas apa jua yang engkau berikan...
namum sebagai manusia yang lemah..
sungguh aku tidak mengerti"

maka beliau pun mengalunkan zikrullah..
doa meleraikan kekusutan yang kekaburan..

"hasbiyallahu wani'mal wakiil..
fani'mal maulaa..
wani'man nasiir...

laa ilaaha illa anta..
subhaanaka inni kuntu minaz zhoolimiin.."

lantas serasa satu kekuatan menyelinap dalam sanubari...
tidak dapat ditafsir oleyh bait madah sekalipun..
ketenangan yang makin mendekatkannya pada pencipta..
aabadan abadaa~

*************

di sini sahabat2..
bolehlah kita mengambil ibrah daripadanya...
kuatkanlah kebergantungan dan keyakinan kalian kepadaNya..
percayalah cakap saya..takkan sia2...
dia yang menciptakan kita..
maka dia lebih mengetahui apa yang terbaik ntuk kita..
jika kita tidak patuh padaNya..
takkan kita mahu patuh kepada makhluk penderhaka??
na'uzubillah..

sekian...
insyaAllah..
moga sama2 kita cuba perbaiki diri

#nuhassilu biha birridho..#


glitter-graphics.com

Tiada ulasan: