Khamis, 28 April 2011

perlu ke memaafkan?

assalamualaikum kawan2!
salam ukhuwah..
hurm..

ety teringat kt kata2 dalam sebuah novel nih..

"LEBIH BAIK TERSALAH MAAF DARIPADA TERSILAP HUKUM"

betol tak??

hurm ..
ety setuju ngan kata2 tuh..
sebab memaafkan tu sifat yang mulia..
selalu kan kite dengar
"sedangkan nabi maafkan ummah,inikan pula kita"
ade je yg ckp..
"aku bukan nabi..so takyah la nak samekan"
ish3..
kawan2..
kalau kawan2 selami kata2 tersebut..
sebenarnya..
bila kita ckp yg nabi pun maafkan ummah..
nabi tu manusia juga..
orang yg mulia..
dan ummah2 nabi terlalu banyak dan teruk dosa nodanya..
sampai tak terkira..
cube kawan2 pkir..
kalau seorang raja..
mulia..
disanjung..
tp kalau rakyat jelatanya berbuat onar..
kalaulah diampunkan...amat2 kagum kita..bernasib baik mungkin

bukan senang kan nak org maafkan kesalahan kita..
setidak2nya bagi norma biasa pasti terkesan di hati individu tersebut..
itu pun kadang2 silap yg seseorang tu buat bukanlah sebesar mana pun..
nabi kita tu ummah baginda dah buat macam2 lg..tp still die maafkan..bagi syafaat..
jadi kalau kite nih..layakke kite nak hukum org ye?

pilihlah jalan kemaafan...itulah yg lebih aula..
maafkanlah org sebelum kita tidur..
ampunlah maaf dariNya atas kekhilafan kita yg lalu
lagipun menghukum selalunya bukanlah satu cara yang terbaik..
akan lagi mengeruhkan keadaan dan membentuk sarang kegundahan di hati kita juga..
akhirul kalam..apapun..mintaklah petunjuk dari yang maha kuasa..
kerana Dia lah yang lebih tahu...=)

oklah..sampai bertemu lagi...


#nuhassilu biha birridho..#

2 ulasan:

~cik fitriah~ berkata...

comelnya dolphin :)

~ety~ berkata...

secomel anda juga!=)