Rabu, 1 Disember 2010

ujian tanda sayang~

bismillahirrahmanirrahiim...

alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah memberikan saya kelapangan dan kesempatan ntuk menulis....



pada entry kali ini..
saya ingin berkongsi kegembiraan saya dengan antum semua...
kenapa?
kerana....
ujian yang telah Allah beri seperti untuk 'confirm' kan niat terhadap sesuatu perkara tuh...
bagaimana ye tu kawan2??

hurm...
seperti yang kita tahu..
Allah ni lebih mengetahui apa yang kita x ketahui..

jadi..
bukanlah apa yang berlaku ini sebagai satu persoalan kepada Allah..
hanya ujian yang sekecil kuman saya kira...tp amat bermakna bagi saya...

oklah...
begini...
memang dah jadi niat saya untuk membawa kereta...
puasa jugalah saya meminta pada ibu saya..
dan akhirnya,alhamdulillah..beliau mengizinkan..trima kasih yaa ibu...=)

niat saya..
kalau mampu..
bukan untuk berseronok2...
kerana zaman pelajar ini lebih berfokus terhadap mujahadah menuntut ilmu...
saya berniat..kalau mampu..
saya nak manfaatkan kereta untuk membantu yg memerlukan di jalanNya...

oleyh itu..
seperti Allah menduga saya dengan niat saya itu..

pertamanya...
pada malam saya membawa kereta...khamis malam
seorang kawan saya telah muntah2 dan pucat mukanya...
perlu dikejarkan ke klinik...
dan pada esoknya itu ada peperiksaan sains komputer...
jadi...
kami pun keluar pada malam itu sehingga ke 3 klinik kerana beberapa kekangan(sila lihat entri sebelum ini)

dan beberapa hari kemudian...
pada sabtu malam pula..
saya baru pulang menziarah akhowat2..
semasa bru nak masuk ke pagar Nilam..
saya ditahan oleyh kawan saya..
kerana ada sekeluarga negro tersesat..
katanya ingin mencari kawan mereka yang belajar di universiti..
setelah bersusah menerangkan kepadanya..
akhirnya saya ambil keputusan untuk menunjukkan kepada mereka dengan menaiki kereta...
saya dan dua lagi sahabat saya terus bawa mereka ke desa jati...
kami tidak pasti siapa yang mereka ingin cari..tp dengan kondisi mereka itu..
moga2 Allah permudahkan mereka...
dan pada malam itu sebenarnya kami ada jamuan di SAT...
walaupun sedikit kelewatan..kami sempat juga


dan pada hari ahad...
saya dapat panggilan daripada kawan saya...
dia kemalangan bersama seorang ukhti dalam perjalanan pulang ke Nilai..
mereka telah melanggar 3 buah kereta di highway Seremban dan meminta tolong untuk saya mengambil mereka...
mereka agak trauma pada masa itu..
alhamdulillah...tiada apa2 yang terjadi pada mereka..
hanya kerana kereta mereka tiba2 x makan brek...
dan pada esoknya...
saya ada periksa statistik pada waktu pagi...



tp alhamdulillah sgt2...
Allah telah permudahkan saya bagi menjawab segala soalan....
dan dengan ujian2 Allah itu..
buat saya tersenyum sendirian...
membuat saya rasa lebih sayang kepada Allah..
bertambah kecintaan kepadaNya..
kerana dia tahu niat saya dan telah bantu saya merealisasikannya..

trima kasih ya Allah...
sesungguhnya kau memang maha hebat,,
kasih sayang Mu itu maha luas...



semoga segala yang berlaku menjadi pengajaran kepada semua....
senyumlah tatkala menerima musibah...
kerana sebenarnya..
itulah perkara yang kita nak tp Allah bg dengan cara yang tersirat...
dan bila kita fikirkan kembali.....sangat unik ujian dan kasih sayang pemberiannya kan?

semoga kita tergolong dalam kalangan mereka yang bersyukur dan bersabar...
bersangka baiklah selalu ye..=)




#nuhassilu biha birridho..#

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

masya Allah, banyaknya accident.

*takut

Tanpa Nama berkata...

sejuk hati membaca entri sebegini..
sekiranya kita faham duduk perkara sebenar tentu kita tiada keluh kesah dalam apa jua keadaan kerana kita yakin dengan ilmu dan iman kita...

hanimyusra berkata...

aeisyulillah>memang byk skarang nih..memang kene berhati2..
abgreds>insylh...semoga Allah sentiasa menetapkan iman kita semua=)