Ahad, 22 Februari 2009

Masjid itu hidupku...(2)


Bismillahirrahmanirrahim..alhamdulilah, bersyukur ke hadrat ilahi kerana skali lagi ana diberi kesempatan untuk menulis..kali ini..ana nak coretkan tentang masjid Nabawi dan perkembangan masjid..

Dalam peristiwa hijrah, ketika Nabi Muhammad saw tiba di Madinah, beliau memutuskan untuk membangunkan sebuah masjid, yang sekarang dikenali dengan nama Masjid Nabawi yang bererti Masjid Nabi. Masjid Nabawi terletak di sebuah lapangan yang luas di pusat bandar Madinah.

Di Masjid Nabawi, terdapat mimbar yang sering digunakan oleh Nabi Muhammad saw. Masjid Nabawi menjadi jantung kota Madinah pada saat itu. Masjid ini digunakan untuk kegiatan politik, perancangan kota, menentukan strategi askar dan untuk mengadakan perjanjian. Bahkan, di kawasan sekitar masjid digunakan sebagai tempat tinggal sementara oleh orang fakir dan miskin.

Apabila Islam berkembang, masjid turut dibangun di daerah luar Semenanjung Hijaz, seiring dengan umat Islam yang bermukim di luar Jazirah Arab. Setiap tempat baru yang diteroka atau ditakluk, masjid ialah bangunan pertama dibina. Masjid menjadi pusat nukleus pentadbiran.Wallahua'lam..

1 ulasan:

KAMATO berkata...

Rindu sangat nak duduk balik dalam masjid Nabi ni