Ahad, 8 Februari 2009

tujuan ana berblog..

Bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..ana bersyukur ke hadrat ilahi kerana masih dipanjangkan usia sehingga ke hari in untuk hidup di dunia yang fana ini..menjalankan tugas sebagai hamba dan khalifah yang telah diamanahkan Allah di muka bumi ini..untuk menjunjung sunnah rasulullah..menjalankan kewajipan amar maaruf nahi mungkar,,serta yang paling utama skali..sentiasa perbaiki diri dari hari ke hari..

pada mulanya..memang tak terpk ana dapat membuat blog ini..hal ini pada asalnya berpunca dari kerinduan ana pada adik2 usrah dan halaqah di integomb dulu..time kat integomb dulu..ana pegang group usrah f2(2008)..ana pegang depa dari tahun 2007..dan ana jugak ada buat usrah tak rasmi atau halagah bersama adik2 f4(2008)..

untuk pengetahuan antum semua..khususnya kepada yang tidak pernah mengikuti usrah..ana nak katakan di sini bahawa seronoook sangat berusrah ni..tapi ana rasa hampir semua daripada kalangan antum pernah mengikuti usrah..sama ada di skolah..di u..di kolej..dsb..usrah ialah perkataan arab yang bermaksud keluarga..memang kat skul ana dulu ada jugak yang tak suka usrah..sebab tula kengkadang time jumaat jer ana n da geng kene menjejaki mereka2 yang memonteng ni..hmm..lawak pun ader biler dipikirkan..tapi..penerimaan semua orang berbeza2 tentang usrah..ade yang berpendapat usrah ni beeeessssttt sangat..ada gak yang tak ske sangat usrah..

tapi..kalau ikut rukun usrah yang betul..niat dan keikhlasan hati..insyaAllah usrahlah yang akan menjadi agenda yang ditunggu-tunggu setiap minggu..papepun..nanti kalau berkesempatan dan diizinkan tuhan..,ana akan ceritakan n berkongsi pengalaman ana ber'usrah' dan ana insyaAllah akan kupas dengan lebih terperinci bab usrah ni..

berbalik kepada crita tadi..ana khususkan kepada diri ana yang slalu sangaaat terlupa..kalau kat skul dulu ramai yang mengingatkan..tapi..kat rumah ni..syaitan selalu mengajak ke arah kemungkaran..oleh itu..salah satu cara ialah ana berblog untuk slalu mengingatkan diri dengan Islam..peghingat diri yang slalu sangat leka ngan 'tok guru segi empat'..aper tu??..tv la...hmm..alhamdulillah..sejak ana berblog nih..membuatkan ana slalu muhasabah diri ana..maha suci tuhan yang memberikan kesempatan ni..

sebab2 sampingan yang mendorong ana berblog ialah kerana ukhti2 dari uia yang slalu memberi dorongan untuk teruskan menyampai walaupun dah kuar skolah..mlalui blog depa jugaklah..ana banyak blaja..syukran lakum..n ana jugak berkesempatan bertukar2 idea dengan rakan2 blog yang lain..Alhamdulillah..dapat tambah kenalan..dan dapat kita sama2 memberi dan menerima nasihat..pandangan..suara..dsb..

'ala kulli hal..trima kasih ya Allah..kerana berikan aku kesempatan ini..aku hambamu yang lemah..lancarkanlah lidahku untuk berkata2 dan permudahkanlah urusanku..ke arah mencapai mardhotillah..kerana itulah asbab yang paling utama dalam apa jua urusan yang dilakukan..
bukan mengharap balasan..harta kekayaan..pujian..tetapi tak lain dan tak bukan..impian setiap insan..redha ilahi menjadi keutamaan..wallahua'lam..

6 ulasan:

Nurul berkata...

salam..
akak jwb kat sini ye.jelas skit tulis.
yg sbnrnye akk pn xtau sgt..
yg akak tau arwah admit ke HUKM 12/12/08
on 8/2/08 dpt tau yg arwah dh 2 hari coma after experiencing internal bleeding.parents k.huda minta solat hajat n doakn..
esoknye 9/2/08 arwah telah melangkah ke alam baru..
(many thanks to Nailah for d info)

sememnagnya ajal tdk pernah mengenal usia.. (62:11)

Nurul berkata...

*arwah sakit leukaemia

teruskan berusrah.. teruskan memberi peringatan sesama kita.. mmg hakikat manusia perlu diingatkan (51:55) lagi2 bile dh habis skolah.. bnyk ujiannya..

jika terasa lemah,ingatlah manusia mmg diciptakan berada dlm susah payah (90:4) dan kita pasti boleh mengahadapinya (2:286).

insyaAllah =)

Perokok Soleh berkata...

salam.....

waahhh...bagus giler erkk cik nie,
membuat blog unutk adik2x usrah.
sebab biasanya aku melihat mereka tidak membuat blog tetapi membuat friendster...lalalala

KAMATO berkata...

salam, teruskan menulis

Lavender Pelangi berkata...

teruskan perjuangan..
doakan saya istiqamah dalam berjuang..

AkuroSan berkata...

salam..
utk pengetahuan, akak juga sgt rindukan usrah... betul... bagi yg suka, hari adanya aktiviti usrah adalah hari yg ditunggu-tunggu...
skrg akk dah abis study... so, kena bawa diri sendiri... dgn kekuatan sendiri...
Insya'Allah...