Rabu, 2 Januari 2013

Nasib umat

Sabtu petang-ke Nilai
Ahad malam-pandan indah
Isnin petang-nilai
Isnin malam-pandan indah

Perjalanan ulang alik mencari mood untuk belajar..mungkin ada yg pelik dengan caraku tp alhamdulillah,tatkala aku melakukan sebegini sedikit sebanyak menjadi pendorong aku untuk study..

Banyak yang berlaku sepanjang musafir aku ini sebenarnya..seperti yg telah aku janjikan untuk aku ceritakan..banyak impian aku yang tercapai dan banyak juga pengalaman yg aku tempa dalam waktu sesingkat ini..sungguh pertemuan dengan sahabat lama menjadikan otakku galak berfikir dan mentafsir..sungguh aku perlu seperti mereka..belajar kerana Allah..

Teringat salah seorang daripada sahabat pandanku berkata..

"dulu aku takla rasa nak study sgt..tp bila mengenangkan amanah dan tanggumgjawab terhadap umat yg perlu aku laksanakan dan akan disoal balik kelak membuatkan aku peru belajar dan terus belajar"
(editted)

Ya..belajar bukan semata2 untuk kerja..bukan hanya untuk nama..bulan juga untuk gaji berlipat ganda..tak ingin sanjungan maupun lambungan..
Study sebenarnya peluang besar...yg bukan saja2 untuk kita guna pakai sendirian..malah menjadi satu amanah besar yg perlu dan harus kita pikul keranaNYa..untuk masyarakat islam tercinta..untuk berbakti bukan untuk lupa diri..

Malam kedua aku di GV..
Sesampainya aku pada malam tersebut ke sini..berbual sebentar bersama sahabtku di lobi..kami dikejutkan dengan panggilan ajakan untuk bersama2 menyambut tahun baru di dataran merdeka..
Dengan blurr nya aku tampa mengetahui apa2,,kami bergegas bersiap untuk ke sana..dan kami hanya sempat ke klcc..
Sungguh suasana yg padaku sungguh cemas tatkala kami diterangkan misi sebenar kami ke sana..ya,bukan untuk bersuka2..bukan untuk membuang masa..tp punya misi besar mengajak yang ma'aruf dan mencegah yang mungkar.. Yg padaku sebenarnya bukanlah satu perkara yg gampang..ya..memang bercampur baur..degan lambakan manusia seolah2 di padang mahsyar..terdetik dalam hati alangkah bagus untuk mereka seramai ini juga di masjid..pasti tiada satu pun musuh islam yg berani mengganggu gugat rakyat islam di malaysia..
Dengan tiba2 kami dikejutkan dengan keriuhan penangkapan manusia2 yang pada sangkaan kami melakukan apa yg tak sepatutnya lantaran gaya mereka yang tak tahu bagaimana nak dikata..terdengar perbualan dari arah belakang..yg kurasakan amat geli apa yang mereka bualkan..ya!itulah rwalitinya umat islam kini!Sungguh ku meeasa pundakku semakin memberat..sangat banyak sebenarnya amanat2 dan tanggungjawab yang tak terlangsai..mereka buat mungkin kerana mereka tal tahu..tak diberi pencerahan..tp kita?bagaimana dan apa tindakan kita untuk menjelskan semula kepada mereka apa yang boleh dan tidak?
Pertama kali pergi meyambut tahun baru di tempat sebegitu..sungguh membuat hati kecilku berfikir agak lama dan amat mematangkan diri ini untuk lebih bersyukur dan meghindari rungutan yg rasanya tidak patut bgmu umat muhammad yg melontarkan..misi bg penilaian untuk diriku sendiri tidak bejaya..sungguh aku telah menutup peluang bg mereka untuk megenal kebaikan dgn cara aku sediri yg gagal menyampaikan apa yg patut..

Muhasabah diri di awal tahun masihi..
Alhamdulillah aku masih bernyawa..
terima kasih ya Allah bemberikan aku peluang merasai ini semua..
sungguh banyak lagi yg perlu aku lakukan...
Azam dahulunya telah dipasang sewaktu awal muharam,,,

Tuntut ilmu sesungguhnya..ingat kita punya anat..kita punya tanggungjawab..semanggi!!

#sedikit sebanyak tentang sambutan tahun baru pada waktu itu boleh didapati di blog sahabatku di sini

wallahua'lam..

Tiada ulasan: