Rabu, 14 Januari 2009

di sebalik lagu nasyid..


Nur Tuhan
Munsyid(Penasyid) : Hijjaz
Tak terucap kepiluan ini
Titik hitam yg menghijab hati
Hitung dosa saat pergi takkan kembali
Sisa umur tidak undur lagi
kesedihan dan keinsafan bertandang tatkala sedar akan begitu banyak dosa yang dilakukan selama ini..segalanya menodai kesucian hati ciptaan ilahi....pabila dihisab sendiri amalan selama ini..kerisauan bertandang tatkala menyedari maut yang pasti.....

#Perjalanan dalam kehidupan
Bukan jauh ketentuan datang
Mungkin esok takdir takkan dapat dihalang
Untung nasib di genggaman Tuhan

sebagai manusia yang beriman..wajiblah kita mempercayai akan rukun iman yang enam..kita merancang..tetapi segalanya mengikut ketentuan Allah..usaha harus disertakan dengan doa kerana kita hanyalah seorang hamba yang banyak kekurangannya..

*Isi alam puspa warna
Bukti Tuhan Maha Kuasa
Kemanakah arah tuju
Hukum Tuhan pasti berlaku
Bukan tempat lalai leka
Di dunia bakti di tempah
Tanam budi luhur budi
Di akhirat tempat Abadi

jika kita tinjau alam keliling..pelbagai yang dapat kita lihat..semuanya membuktikan kekuasaan rabb pencipta alam ini..bukti kekuasaan dan keagunyan-Nya..sebagai manusia..kita tidak mungkin boleh lari daripada apa yang telah Allah tentukan buat kita..oleh itu..tujulah kec arah kebaikan dan amal soleh dan tinggalkanlah kejahatan dan kemungkaran..dunia ini hanyalah sementara dan akhirat jualah abadan abada..

(Ulang # & * sampai habis)

Himpun doa di pohon harapan
Tempat rahmat petunjuk pimpinan
Ikhtiar usaha moga dengan Nur dari Tuhan
Suluh terang jalan kebahagiaan

doa senjata mukmin..oleh itu,berdoalah selalu ke arah kebaikan agar kerahmatan menyinari nafsi..usaha..tawakkal..dan dengan doa itu..dan izin dari ilahi..moga sirat mustaqim dapat dilalui dan dipandui..

Tiada ulasan: