Ahad, 18 Januari 2009

lima cara menajamkan memori anda..

1) pengambilan kafein dan coklat yang sesuai
menurut saintis, pengambilan kafein dan coklat dalam jumlah yang sedikit setiap hari akan membantu mengatasi masalah daya ingatan. Kafein juga mengandungi bahan antioksida yang boleh membuang sel otak yang sudah rosak , namun pengambilan kafein bersama susu akan menghalang proses penyerapan antioksida.

2)Tidur yang mencukupi.
Otak akan berfungsi dengan elok dan meningkatkan daya ingatan sekiranya mendapat tidur yang cukup. Semasa tidur juga, otak akan melemahkan neuron lama dan mengaktifkan neuron baru yang akan membantu untuk mengingati semula dengan mudah. Bagi mengekalkan i8ngatan, manusia memerlukan kira2 8 jam tidur pada waktu malam.

3)Memilih lemak yang betul.
Pemilihan lemak yang betul boleh mengekalkan kekuasaan otak. Asid lemak seperti omega 3 dapat mengekalkan fungsi kognitif. Minyak ikan merupakan protein terbaik untuk fungsi otak. Pengambilan lemak yang tidak baik akan merosakkan ingatan dengan menyempit saluran darah di otak dan mengurangkan aliran darah ke otak. Lemak yang tidak baik banyak terdapat dalam makanan seperti marjerin dan kentang goreng.

4)Senaman aerobik
Menurut pakar, senaman aerobik membantu meningkatkan daya ingatan dan tidur yang berkualiti. Senaman aerobik juga akan membantu sistem aliran darah pada bahagian otak dengan lancar. Senaman ini meningkatkan dan mengurangkan tekanan.

5)Mencabar minda anda.
Pekerjaan yang melibatkan minda dapat merangsangkan fungsi otak. Hobi yang mencabar seperti teka silangkata dan membaca dapat meningkatkan kekuatan otak. Pencabar minda dapat menghalang kemerosotan kognitif dan menguatkan hubungan neuron serta menguatkan pertumbuhannya.

1 ulasan:

Unknown berkata...

senaman memang baik untuk kesihatan