Isnin, 19 Januari 2009

YANG HARAM..YANG HALAL..

RASULULLAH bersabda yang bermaksud,"Setiap jasad yang membesar daripada benda-benda yang haram maka api nerakalah yang layak baginya".(Riwayat al-Baihaqi dan Abu Nuim)



Harta yang berkat adalah harta yang halal dan baik kerana sesuatu yang diambil daripada sumber yang tidak halal dan tidak baik, tidak mungkin mampu mendorong kita untuk melakukan kebaikan, sama ada kepada diri sendiri atau orang lain. Begitu juga dalam aspek makanan, setiap daging yang dihasilkan dari sesuatu yang haram, maka nerakalah tempatnya. Pengertian halal ini mencakupi aspek2:


a)Halal wujudnya, iaitu apa-apa saja yang tidak dilarang oleh agama Islam, seperti makanan dan minuman yang tidak diharamkan oleh syariat Islam.

b)Halal cara mengambil atau memperolehnya, iaitu cara mengambil atau cara memperoleh yang tidak dilarang oleh syariat Islam seperti harta yang diperoleh dari pekerjaan yang halal menurut pandangan syariat Islam.


c)Halal kerana tidak bercampur dengan hak milik orang lain, kerana sudah dikeluarkan zakatnya.


yang pasti, makanan yang kita ambil juga akan membentuk diri kita. Oleh itu, eloklah kita beringat-ingat ketika makan apa2 sahaja.

dipetik daripada
majalah nur mac 2008
halaman 146..

Tiada ulasan: