Khamis, 15 Januari 2009

pintu-pintu neraka..


firman Allah SWT yang bermaksud:

"neraka itu mempunya tujuh pintu,tiap-tiap pintu(telah ditetapkan) untuk golongan yang tertentu dari neraka."
(al-hijr:44)

neraka memiliki tujuh pintu,setiap pintu dari pintu2 itu terbahagi-bahagi untuk dibahagikan para lelaki dan para wanita. diriwayatkan dari rasulullah S.A.W bahawasanya baginda bertanya kepada jibril AS."apakah keadaan pintu2 neraka itu seperti pintu rumahku?"jawab Jibril"tidak, tetapi pintu neraka terbuka di bawah yang lain. dari satu pintu ke pintu lainnya boleh ditempuh dengan perjalanan selama 700 tahun. setiap pintunya sangat panas dari yang lain dengan perbandingan 70 darjat"

rasulullah SAW bersabda yang bermaksud,"siapakahpenghuni pintu itu?"Jibril menjawab:

pintu pertama:buat orang2 munafik,orang2 yang kufur terhadap ashhabul ma'idah dan keluarga firaun, nama pintu adalah Hawiyah.

Pintu kedua:buat orang2 musyrik,nama pintu itu ialah Jahim.

Pintu ketiga:buat orang2 shabi'i, namanya adalah shaqar.


Pintu keempat:buat para iblis dan orang2 yang mengikut langkah2nya.namanya ialah ladha.
pintu kelima:buat orang2 yahudi.namanya ialah huthomah.

Pintu keenam:buat orang2 nasrani.pintu itu bernama sa'ir.

lalu Jibril diam, dan nabi saw bersabda:"Wahai jibril, kenapa engkau tidak menuturkan kepadaku dari penghuni(penduduk) pintu yang ketujuh?"jawab jibril"Wahai Muhammad, tidak usah engkau tanyakan kepadaku tentang hal itu."sahut nabi"baiklah.Jibril berkata lagi"Wahai Muhammad,(iaitu)ahli pembuat dosa dari ummatmu yang mereka mati belum bertaubat."Nabi spontan jatuh pengsan.Setelah sedar lalu baginda bersabda,"Wahai Jibril,besar sekali musibahku dan aku sangat takut,apakah salah seorang dari ummatku akan masuk neraka?Jibril menjawab,"Ya, untukmu yang sama2 berbuat dosa besar akan masuk neraka.Maka nabi saw menangis,lalu Jibril menangis pula kerana tangisannya nabi. Nabi bersabda,"Wahai Jibril,mengapa engkau menangis?engkau,engkau adalah roh yang sentosa.Jibril menjawab,"aku takut kalau2 dicuba seperti cubaan Harut dan Marut,itulah yang menyebabkan tangisku"maka Alah memberikan wahyu,"wahai Jibril dan wahai Muhammad, kamu aku jauhkan dari neraka, oleh kerana itu janganlah kamu memikirkan seksaKu.

Tiada ulasan: